My Neighbourhood

№53

нтегрированный урок английского и татарского языков. IX класс)

Луиза БАРИЕВА,

учитель английского языка лицея №131 г.Казани

Ляйсан ШАЙХУЛЛИНА,

учитель татарского языка и литературы лицея №131 г.Казани

Цель урока:  развитие навыков устной  речи

Задачи урока:

Образовательные:

– обучение монологическому высказыванию по теме «Мое окружение»;

– обучение чтению с извлечением необходимой информации;

– расширение лексического запаса.

Воспитательные:

– воспитание чувств уважения и любви к родному краю, культуре и языку;

– повышение интереса к стране и культуре изучаемого языка;

– воспитание доброжелательного отношения к своему окружению.

Развивающие:

– развитие навыков чтения и монологического высказывания на английском и татарском языках;

– развитие логического мышления, наблюдательности и внимания;

– развитие языковой интуиции, способности соотносить увиденное и услышанное.

Ход урока

I. Организационный момент.

Учитель. Good morning, boys and girls. I am glad to see you at the lesson “My Neighbourhood”. Today we are going to learn more about the place we live in. Аs we live in Tatarstan, a multinational republic with two official languages, to talk about our neighbourhood we’ll need to use the Tatar language as well, so, your Tatar teacher is going to help us today.

II. Речевая подготовка.

Учитель. How many words from languages spoken in Tatarstan do you know? (Ответы учащихся на вопрос.)

Here are some words all Tatarstaners know well. Can you match them? Fill in the table. Compare with your partner.

Учащиеся заполняют карточки.

ENGLISH

TATAR

RUSSIAN

(stop, даруханә, Привет!, Hello!, чәчтарашханә, магазин, chemist’s, тукталыш, улица, hairdresser’s, кунакханә, остановка, hotel, урам, Добро пожаловать!, street, Сәлам!, парикмахерская, shop, өй, рынок, school, базар, дом, house, мәктәп, аптека, Welcome!, кибет, школа, market, Рәхим итегез!, гостиница)

Учитель. Now take the card with Russian/Tatar words and translate them into English. It was a short exercise to warm up. I think these words will help you to describe your neighbourhood. (Ответы учащихся.)

III. Аудирование с целью извлечения информации.

Учитель. Listen to Alex describing his neighbourhood. What is it like? What shops are there? (SB: p.32, ex.2.)

IV. Говорение, неподготовленные высказывания.

Учитель. Think about your neighbourhood. Study the words on page 32, how can you describe different places? Make up sentences and then choose as many words as you can to describe your neighbourhood.

Высказывания учащихся.

How beautiful are the places we live in. The streets are quiet and clean, wide, tree-lined. By the way, do you know the names of the streets you cross every day when you come to school?

You see, our neighbouhood is connected with the names of many outstanding people.

Here is a puzzle for you. Find ten names of famous people.

B U T L E R O V H L A S B N
Q W O M C X Z J F T R F E O
K G L C M I Q V A K M B Y D
M U S H T A R I D G X P U I
A V T B G Y E S W S C M N O
Y A O S C V O H K E H C S L
A M Y N T A R N E Q V K J L
K D V C M Z M E N C T K L H
O F B V C O M V E D Z U R G
V W Q E R V T S Y U O R A O
S A P G D S F K L J M A N R
K V Z X B K H Y T S A S D K
Y W M N B Y C X U R I H O Y
P R V B M S L K G T Y O U I
V T R F K G J L M T E V D A

Do you know what they are famous for?

(Высказывания учащихся.)

a) Writers: Tolstoy, Gorky, Chekhov, Mayakovsky.

b) Doctors: Kurashov, Gruzdev, Vishnevsky.

c) Artists: Ayvazovsky.

d) Scientists: Butlerov, Mushtary.

You know that your classmate Ruslan lives just next to the school, in Butlerov Street and I asked him to prepare some information about Alexander Mikhailovich Butlerov.

Подготовленное высказывание об А.М. Бутлерове, чье имя носит улица, где расположена школа.

Have you found something new for you? Ask questions to learn more.

Вопросы учащихся.

Презентация.

Учитель. Here is one more street you walk down every day. (Презентация «Улица Муштари».)

Did you recognize it? You can call this street a museum open to the sky. It is famous for its architectural and historical monuments. Welcome to Mushtary Street.

V. Чтение.

Учитель. What do you know about Mushtary himself? Read the text to learn more .

Работа с текстом о Х.М. Муштари. Урок продолжает учитель татарского языка.

Учитель. Укучылар! Сез инглиз телендә бик матур итеп җөмләләр төзи, сөйләшә беләсез икән. Инде татар телендә сөйләшеп карыйк. Сез Х.М.Мөштәри турында белми идегез. Әмма беләсегез килә иде. Аның турындагы инглиз телендә бирелгән тексттан ниләр белдек, шул турыда сөйләшик. Текст буенча мин сезгә сораулар бирермен.

– Кем ул Х.М.Мөштәри?

– Ул кайда һәм нинди гаиләдә туган?

– Ул кайда һәм ничек укыган?

– Гимназиядән соң укырга кая кергән?

– Университеттан соң кайда эшләгән?

– Х.М.Мөштәри кайчан һәм кайда аспирант булган?

– Үзенең педагогик эшчәнлегендә Х.М.Мөштәри игътибарны нәрсәгә юнәлткән?

– Ул кайларда эшләгән?

Җавапларыгыз буенча текстны аңлавыгыз күренеп тора. Хәзер галим турында кыскача сөйләп күрсәтегез. (Учащиеся расказывают что нового и интересного они узнали из текста.)

Бүгенге дәрестә татарлардан тагын бер күренекле кеше турында белеп киттегез. Үзегез яшәгән урам исемнәренең тарихы белән кызыксынасызмы? Кем дә булса татар халкының күренекле кешесе исеме белән аталган урамда яшәмиме?

(Беседа на татарском языке об известных людях, чьими именами названы улицы, где проживают учащиеся.)

VI. Подведение итогов урока.

Учитель. Thank you for you good job. What interesting and new information have you learnt?

Think of what makes a good neighbour. At home spend five minutes writing on the topic. (SB: p.33 Ex.8.)

Учитель подводит итоги урока и оценивает учеников.