What can we do to save the world?
№89
(Урок по английскому языку в VIII классе)
Алсу АБДУЛЛИНА,
учитель I квалификационной категории Большеменгерской основной школы Атнинского района
Форма урока: комбинированный урок.
Цель урока: совершенствование коммуникативной компетенции учащихся по теме «О проблемах экологии».
Задачи:
образовательные:
– применить на практике лексику по изученной теме;
– практиковать обсуждение проблемы по данной теме;
– практиковать употребление условных предложений в речи.
развивающие:
– развивать умение учащихся работать с информацией, а именно извлечь информацию из услышанного или увиденного;
– формировать способность к языковой догадке, сравнению и формулированию выводов.
воспитательные:
– прививать чувство уважения и бережного отношения к окружающей среде;
– воспитывать у учащихся активную жизненную позицию.
Оборудование
Технические средства обучения: компьютер, мультимедейный проектор.
Программное обеспечение: Microsoft Power Point, Microsoft Word.
Наглядные пособия: презентация «Environmentalproblems».
Дидактический материал: карточки.
Технологическая карта урока
Этап урока |
Задачи этапа | Деятельность учителя | Деятельность учащихся | Формы работы | |
I. Организа-ционный момент
|
– подготовить учащихся к работе;
– определить цели и задачи урока
|
Учитель заходит в класс и приветствует учеников
– Stand up, please! Good morning, boys and girls! I am very glad to see you – Sit down, please – Greet you group mates, face partner, shoulder partner Просмотр видео и определение темы урока I think all of you like to listen to music and watch video. – Please, watch the video and try to guess the theme of our lesson The second task for you will be in listening – to fill the missing words of the song from the video What was the video about? What can you say about it? What shall we during the lesson?
|
Учащиеся отвечают на приветствие учителя
Goodmorning, SaidaLenarovna!
Смотрят видео и определяют тему урока
Ecological problems There were a lot of animals People destroy the natural world We must protect the world If we protect the nature, it will be more beautiful We will speak about ecological problems. We will speak how to save the world. |
Фронтальная работа
Коллективная работа
Самостоятельная работа
|
|
II.Фонетическая зарядка | Подготовить речевой аппарат к английской речи
Тренировка фонетических навыков – Inside-outsidecircle
|
It’s time to speak English, but first let’s remember some sounds.
Inside-outside circle structure .Students № 2,4 –stand up, you are inside circle, students 1,3 you should find your face partner , you are outside circle. You must stride 5 steps and find your partner, then inside partner will show the sound and outside partner will find the words with the sounds . Then outside partner will do the same.We’ll speak about ecology and ecological problems. Inside partner will begin the task.
[ e], [k],[l],[dƷ],[i],[p],[r],[b],[m],[s]
|
Учащиеся повторяют лексику предыдущих уроков
«Инсайд-аутсайдсёкл» по карточкам говорят слова [ e], [k],[l],[dƷ],[i],[p],[r],[b],[m],[s] |
Индивидуальная работа
Парная работа |
|
III. Активизация и повторение новых лексических знаний.
|
Повторение новой лексики
Употребление изученной лексики в ситуации реального общения
|
Now, let’s do the structure «Round table» to repeat our vocabulary. Take papers write all the associations with the phrase “ Ecological problems” in one sheet by one by. You have 2 minutes. The task will begin the pupil who has the longest hair.
Ok! Well done! Now ,change your papers and in groups read the words aloud all together. And now, use the structure «continuous round robin» and make up sentences with them, do it 2 times. Thetask will begin the shortest. You may use our topics |
Ecological problems
Air pollution/ water pollution/ land pollution Undrinkable water Ultraviolet rays of the sun A thick foam A lot of rubbish Recycle the rubbish Chemical wastes Air pollution is a serious problem. Most water now is undrinkable. Most factories damp their chemical wastes into the rivers
|
Групповая, индивидуальная
работы |
|
IV. Развитие навыков устной речи | Активизация спонтанной речи | The structure «Corners»
What do you think, when do we pollute the nature more, in summer or in winter? Go to that corner which is your answer connected with Ok! Use the structure «Timed – Pair-Share», tell your partners why do you think so. The task will begin the tallest You have 10 seconds |
SUMMER
1. People have a lot of picnics. 2.People drink a lot of water and eat a lot. 3. People wash their car near the rivers. WINTER 1. We are in mittens. 2. Wehavealotofholidays. 3. Strong wind blows away all the rubbish |
Групповая, индивидуальная работы | |
V.
Работа с учебником. Диалогическая речь
|
Формирование лексико- грамматических навыков. Повторение учащимися употребления активной лексики
|
You are wonderful! Keep this groups and take your sits. I want you to discuss 2 texts from the textbooks making short dialogues. It was your home task to read and translate the texts and prepare 1 question about the text.
Each of you will ask questions about the problem, others will answer them. Try not to repeat each other. You have a minute for preparing. Now stand up and tell us your dialogues, the oldest pupil will begin the dialogue. Thank you! Well done!
|
1 st text: 1) Do people produce a lot of rubbish every day?
2) Do we have to throw away all our waste? 3) Why don’t we recycle all our rubbish? The 2d text: 1) what must we do to produce less rubbish? 2) What do you think about clean- up days in our village? 3) What other environmental pollutions do you know?
|
Групповая работа | |
VI. Работа с лексическим материалом
Проектная работа
|
Активизация активной лексики | And now it is time to make a conclusion. I suggest you do it in «Talking mats»
The 1st task – write in your papers all the ecological problems, your thoughts «How to save the world» .You have 5 minutes to do the task. Now – change your places, learn your partners work, connect the same thoughts and write your questions. You have 5 minutes. Return to your places, read the questions, answer them and present your talking mats to us. |
Проектная работа | ||
VII. Развитие грамматических навыков | Повторение условных предложений | Open your books on page 45, What do you see there?
Yes, they are conditionals. We’ll use the structure “ Fan-N — Peak“ The 1st student holds some cards in his hands and offers to take one of them; The 2d student takes a card and reads the task, gives 5 seconds to answer it The 3d student answers the question The (4th) 1st student gives his comment praises if he is right or helps to answer. The students will change clock wise You see that the cards are red, yellow and green. That means, that the tasks are of three groups: the easiest, more difficult and the most difficult. You may chose any of them |
Работа по карточкам | ||
VIII. Информация о домашнем задании | Инструктаж по его выполнению | Подготовиться к проверочной работе по условным предложениям | Запись домашнего задания | ||
IX.
Рефлексия Подведение итогов урока |
Оценка деятельности на уроке
Билетик на выход |
1. Did you get anything new from our lesson?
2. Did you like today’s lesson? 3. Wereyouactivetoday? 1. Используя степени сравнения прилагательных опешите каким вы видите наш мир в будущем. 2. Образуйте новые слова, используя данные суффиксы 3. Чего мы не должны делать чтобы спасти мир 4. Что мы должны делать чтобы спасти мир 5. Объяснить знак 6. Объяснить знак
|
We have made «Talking mats», have known a lot of ways how to save the world
Yes, we liked Yes (clap their hands)
|
Индивидуальная работа |