Топонимика родного края

№ 70

(Программа внеурочной деятельности для IX класса)

Ольга ПЧЕЛЬНИКОВА,

 учитель удмуртского языка и литературы высшей квалификационной категории Мало-Лызинской  средней школы Балтасинского района 

Рабочая программа по внеурочной деятельности  «Топонимика родного края»  для  учащихся IX  класса составлена на основе  Федерального закона «Об образовании в Российской Федерации»,  Закона «Об образовании» Республики Татарстан (в действующей редакции),  Типового положения об общеобразовательном учреждении (Постановление Правительства РФ от 19 марта 2001 г. N 196 «Об утверждении Типового положения об общеобразовательном учреждении» (с изменениями).

 Данный лингвокраеведческий  курс посвящен одному из самых интересных разделов лексикологии – топонимике родного края, занимающийся изучением географических названий в произведении Григория Сергеевича Медведева «Лызинское поле» («Лозя бесмен»).

Актуальность программы заключается в том, что географические имена таят в себе и мудрость народа, и исторические предания, и хитроумные загадки родного языка. Рано или поздно у каждого непроизвольно возникают вопросы: почему слово – название так необычно? Кто придумал его? Что оно значит?

Курс поможет удовлетворить естественное желание школьника, разгадать тайну появления названия мест в произведении нашего земляка.

Исследование оставленных в наследство нашими предками названий сел, рек, оврагов, лесов – все это вместе взятое складывается в образ малой родины, это соприкосновение с национальной историей и самобытной культурой Лызинской  земли, уважение к духовному наследию прошлого. Местные материалы играют важную роль, увязывают жизнь и быт нашего маленького сельского уголка с огромным понятием Россия, помогают усвоению учащимися самых сложных вопросов развития страны. Осуществление программы предусматривает взаимосвязь с явлениями природы родного края, с аспектами человековедения и экологическим аспектом. Знать прошлое родного края  нужно каждому, так как без прошлого нет будущего.

       Курс рассчитан на учащихся IX класса с различным уровнем обученности, проявляющих интерес к этимологии языка, истории родного края, земле, где родился и вырос  знаменитый удмуртский писатель, автор первой удмуртской трилогии «Лызинское поле» («Лозя бесмен») Г.С.Медведев.

Цель программы: через изучение топонимов родных мест  по произведению Г.С.Медведева  «Лызинское поле» помочь учащимся ближе и глубже познать свой край, привить интерес к изучению его истории, способствовать патриотическому воспитанию, активной жизненной позиции через поисково- исследовательскую направленность.

 

Задачи программы:

  • знакомство учащихся с топонимикой как наукой, видами топонимов, их этимологией; сбор топонимического материала; изучение особенностей лексики, отражающей географические названия;
  • формирование навыка поисково-исследовательской деятельности по изучению родного края; развитие умения вести диалог с различными категориями собеседников; расширение лингвистического кругозора;
  • воспитание чувства гордости и уважения к самобытной языковой культуре родного края как неотъемлемой части духовной культуры России; бережного отношения к народному слову.

Методы обучения: объяснительно-иллюстративный, проблемный, эвристический, «от частного к общему».

Формы  обучения: практические; рассказ педагога и рассказы учащихся; беседы, дискуссии; встречи с интересными людьми; походы, экскурсии; конкурсы, викторины; составление презентаций Power Point; защита рефератов.

 Планируемый результат:

             – овладеть  определениями основных понятий, связанных с топонимикой как наукой (топонимика, топонимы, гидронимы, ойконимы, оронимы, микротопонимы);

            – владеть  основными принципами и способами номинации географических объектов;

            – знать топонимы родного края, их этимологию;

            – уметь  составлять вопросы для бесед с жителями села;

            – вести информационный диалог;

            – умение работать с научно-популярной и справочной литературой;

            – владение умением систематизировать собранные материалы;

            – самостоятельно оформлять лингвистические бюллетени;

            – выступать с сообщением по топонимике.

Программа курса

1.     Что такое топонимия? (8 ч.)

Топонимика как  наука о топонимах. Топонимика окрестностей сел: Малые Лызи (Покчи Лозя, Ладя гурт); Верхняя Ушма (Вылын Ушма); Нижняя Ушма (Улын Ушма); Средняя Ушма (Шуйгурт); Большие Лызи (Удмурт Лозя); Ярак-Чурма (Зоксюрмо); Гондрево (Гондыргурт); Бимери (Бимер)

Этимология топонимов. Важность изучения топонимии для познания истории народа и истории  удмуртского языка

2.     Виды топонимов. Гидронимы (6 ч.)

Основные принципы и способы номинации географических объектов. Собственные названия гидрографии: рек, ручьев, озер, болот, прудов. Информационный диалог с коренными жителями села и окрестных деревень. Запись легенд, связанных с названиями гидронимов

Река Шошма (Шушмо шур), Чёрное озеро  (Лозя  ты), Зармак ты, Ушминка (Ушмы шур), Тылошур, Ваёшур

3.     Ойконимы  (6 ч.)

Собственные названия населенных пунктов: Эбек Починка, Кеч Починка, Удмурт шай, Кабан сюр

 Объяснение смыслового значения названий, их происхождения. Названия по природным и хозяйственным признакам объекта, по их принадлежности владельцу; названия-посвящения

4.     Оронимы (6 ч.)

Собственные названия объектов рельефа местности: гор, холмов, оврагов и т.д. Встречи со старожилами села и окрестных деревень. Запись легенд, связанных с названиями оронимов. Кыйкар бам, Тятканай гурезь, Поркар бам,  Меч бам, Муртаза гурезь, Лозя гурезь, Кызьпу куак. Объяснение смыслового значения, их этимологии. Составление топонимических карточек

 5.     Микротопонимы (6 ч.)

Собственные названия небольшого объекта, известность которого ограничена узким кругом местных жителей. Названия рощ, полян в лесу, родников

Беседа со старожилами. Составление топонимических карточек. Тятканай, Шайтан нюк, Муса нюлэс, Лозя бесмен, Ялтра нюлэс, Дема луд, Васянка возь

6. Итоговое занятие. Конференция. Выступления учащихся с сообщениями. Защита презентаций. (2 ч.)

Перечень учебно-методического обеспечения:

  1. Владыкин В.Е., Христолюбова Л.С. Этнография удмуртов. –  Ижевск: Удмуртия, 1991.
  2. Владыкин В.Е., Христолюбова Л.С. Этнография удмуртов,  Ижевск:  Удмуртия, 1997.
  3. Христолюбова  Л.С. Калык сямъёсты чакласа,  Ижевск: Удмуртия, 1995.

Ниже предлагаю разработку занятия  внеурочной деятельности,  посвященной изучению топонимики села Средняя Ушма, возникновению колхоза. Затем учащиеся через изучение топонимов родных мест  на основе произведения  Г.С.Медведева  «Лызинское поле» глубже узнают свой край, культуру и традиции народов родного края.

Темаез. Шор  Ушма (Шуйгурт ) гуртлэн топонимикаеныз тодматскон. (9-тӥ класс.)

Мугез. Интынимъёсты тодонзэс паськытатоно;асваланзэс будэтоно, кузэн но туркымен ужаны быгатонлыкзэс азинтоно;гуртлэн историеныз но культураеныз тодматоно; Г.С.Медведевлэн «Лӧзя бесмен» трилогиысьтыз топонимикаен тодматскыса, аслэсьтыд вордскем шаердэ пыр-поч тодоно но гажан мылкыд пыӵатоно.

Кутэм амалъёс. Утчаськон-эскерон, проблемной но мукет.

Внеурочной ужлэн мынэмез.

Ӟечбуресь, пиналъёс! Асьмелэн таиз занятимы сӥземын луоз Шор Ушма гуртлэн топонимикаеныз тодматсконлы. Бӧрысь эскеромы Г.С.Медведевлэн «Лӧзя бесмен» трилогияз та гурт сярысь гожтэменыз, интынимъёсты возьматэменыз.

Мон али тӥледыз тодмато та гуртлэн кылдэм сюресэныз, куд-ог интынимъёсын. Тунсыко луэмзэ гожтэ тетрадьёсады.

Шор  Ушма гурт интыяськемын   гурезь йылэ, Ушма шур дуре, Вылын Ушма (Гондыргурт) но Улын Ушма  гуртъёс вискы. Казань кар дорозь 97 иськем. Та гуртлэсь кылдэмзэ архив материалъёсъя герӟало XIX-тӥ даурлэн пумыныз.  Татчы улыны лыкто  артысь Покчи Лӧзя гуртысь, куке Сибирь тракт кузя  вуыны кутско ӟучъёс. Татын куке но 80 мында корка луэм. Пумен татчы  кылем 10 кузёлык. Сизьымдонэз кошкиллям улыны мукет интые, тросэз Починка гуртэ. 10 коркаем гуртэз Шуйгурт шуыса ниманы кутскиллям. Гурт дорын уй паласен но лымшор паласен бадӟымесь  нюкъёс  вань.Лымшор паласен нюк сьӧрын пичигес нюлэс вань, сое нималлям «Дема луд» шуыса. Та нюлэсэз мертэм  Дема нимо пиосмурт. Татын будо сусыпуос но кызъёс.  Уй паласез нюкез  Шайтан нюк нималлям, легендаын верамъя, отын шайтанъёс, пе, улӥллям. Азьло дыре та гуртын валъёс уно луиллям. Адямиос валъёссэс возь вылэ лэзьяллям, нош валъёссы ышо но ышо, пе. Нырысетӥ легендая, со валъёсты тыбыраз шайтанъёс  ӝутыса нуллӥллям. Адямиос сое адӟиллям. Шайтанъёс лякиськыса мед кылёзы шуыса, вал борды пулёсир нашталлям. Шайтанъёс сое адӟымтэзы – пулёсир борды лякиськиллям. Соослэн туж вожзы потэм. Собере соос каргиллям, та гуртын дас корка сяна пуктэмзы медаз луы шуыса.  Мукет легендая, шайтанъёслэн трос валъёссы луиллям. Со валъёс адямиослэсь кизем ю няньзэс лёгаллям. Татын улӥсь калык со валъёсты кызьы ке озьы кутыны быгатӥллям. Собере валъёслэсь тыбыръёссэ сирен нашталлям, шайтанъёс отчы мед лякиськозы шуыса.Таяз учыре но шайтанъёс каргиллям. Тини со дырысен  али но та гуртэ даслэсь трос корка пуктэмзы уг луы. Выль корка пуктӥзы ке, одӥгез корка ӝуа. Соин но нокин уг дӥсьты татчы лэсьтӥськыны. Татын интыос туж чебересь, омыр чылкыт.

      Нюкын, кытын улӥзы шайтанъёс, вань пичигес писпу. Со кӧс ӧвӧл ке но, куар уг потты. Татчы, пе, шайтанъёс дӥсьсэс ошилӥллям. Та нюкын туж трос узы-борыос. Гурт калык соосты бичаны кышка, малы ке шуоно али но кылӥсько валъёслэн гырдаллямзы, гырлы куара.

    Шайтанъёслэн лулзы та дырозь но гуртэтӥ ветлэ, улӥсьёс сое али но шӧдо. Акашка азьын нюкысь кылыны луэ шайтанлэсь кесяськемзэ, адӟыны луэ вал вылын пукисьлэсь вужерзэ, кудӥз вал вылысь тэтчыны турттэ кадь, уг быгаты — сирен наштаськемын. Бусыосын адӟисько валъёслэн вужеръёссы, кудъёсыз «лёгало» кизем ю-нянез.

     Одӥг муртъёслэн шур дурын вылэм вуж мунчозы. Шайтанъёс пукиллям отын  гур вылазы, соин ик соос асьсэос ӝуатоно луиллям та мунчозэс. Али но татын улӥсьёс Дема лудэ ваё сусыпу вайёс, соосты шайтанъёс медаз исалэ шуыса.

      Пӧртмаське та гуртын али дыре но: я гырлы куара кылӥське, я олокыӵе бадӟым тылобурдо гурт йылтӥ лобӟе, я нюлэскысь ӵын потэ,  нокыӵе тылпу ӧвӧл ке но. Татын улӥсь калык талы ваньмызлы дышиз ни, нокин но гуртысьтыз уг кошкы. Али дыре та гуртын уло 42 адями. Ваньмыз луо удмуртъёс, ваньмыз сямен инмарлы оскисесь луо. Тӥни сыӵе интыос вань асьме палан.

      Кызьы асьмеос тодӥськомы, Григорий Сергеевич Медведевлэн «Лӧзя бесмен»  трилогиез сӥземын колхоз кылдытонлы.  Шор Ушма гурт пыре «Ленин сюрес» колхозэ. Та гуртын колхоз кылдыны кутске 1930 — тӥ арын но кыстӥське 1933- тӥ  арозь.  Та колхозэ пыро на Улын Ушма но Вылын Ушма гуртъёс.  Куинь гуртъёсысь колхозэ пыро 124 хозяйство, 324  ужась калык. Кылдытэмын вал куать бригада. Вордӥллям парсьёсты, ветылъёсты  но валъёсты. Та хозяйствое пыро шоро- куспо но  куанер улӥсьёс. Калык пӧлын бадӟым валэктон уж нуэ та гуртысь дышетӥсь Кириллова Татьяна Кирилловна. Колхозэн кивалтэ Гринев Александр Иванович, бухгалтерез луэ —  Петров Павел. Бригадир луэ Кириллов Василий. 1938- тӥ  арын Вылын Ушма но Шор Ушма гуртъёслэн куремзыя, кылдыто «Киров нимо» выль колхоз. Та колхозэ пыро 49 хозяйство, кизёно музъемзы луэ 429 гектар. Колхозэн кивалтэ Кузьмин Павел (быре войнаын). Бригадир луыса ужало Исаева Анастасия, собере Павлова Мария но Павлова Анастасия. Война кутскемен, колхозэ кылё нылкышноос, пересьёс но нылпиос.Туннэ нуналэ та гурт пыре «Сурнай».

 Озьыен, асьмеос тодӥмы Шор Ушма гурт сярысь. Али асьмеос туркымъёслы люкиськыса ужаломы «Лӧзя Бесмен» трилогияя. Шедьтомы текстысь та гурт сярысь гожтэмзэ.

– Кыӵе колхоз кылдытэмын вал та гуртын? Кыӵе колхоз нимъёс пумисько та трилогиын?

– Интыез возьматӥсь кыӵе нимъёс пумисько татын?

Доре уж: пересьёслэсь юалляськыса, ма выльзэ тододы та нимъёс сярысь.