Посещение городов Великобритании

№ 146 

Гульнур САДЫКОВА,

учитель английского языка Ново-Арышскойсредней школы Рыбно-Слободского района

 

Тип: уроки рефлексии.

Деятельностная цель: формирование и развитие способностей учащихся к выявлению причин затруднений и коррекции собственных действий;

Содержательная цель: закрепление и при необходимости коррекция изученных способов действий, алгоритмов; развитие навыка монологического высказывания по теме;

Задачи урока:

Образовательная:  приобретение новых знаний о городах Великобритании;

Развивающая: развитие готовности к коммуникации, способности к догадке; расширение лингвистического кругозора  учащихся; развитие воображения, памяти, внимания, логического мышления;

Воспитательная: воспитание уважительного отношения к иностранному языку как средству получения информации и средству общения; пробудить в детях желание изучать иностранный язык через разные формы работы.

Планируемые результаты:

Предметные: формирование и совершенствование иноязычной коммуникативной компетенции; совершенствование грамматического материала в устной речи; создание основы для формирования интереса к совершенствованию достигнутого уровня владения изучаемым иностранным языком;

Метапредметные

Регулятивные – действия целеполагания, оценивание учебной деятельности своих одноклассников и своей деятельности.

Познавательные – использование различных способов поиска, сбора, анализа информации; актуализация ранее полученных знаний; осознанное и произвольное построение речевого высказывания.

Коммуникативные – умение слушать и понимать речь учителя; уметь с достаточной полнотой и точностью выражать свои мысли; работать в группе, слушать мнение каждого;  строить логически верные высказывания, формулировать собственное мнение и позицию;

Личностные: развивать информационную и социокультурную компетенции; развитие мотивов учебной деятельности;

Оборудование урока – карта Лондона, достопримечательности, puzzle, карточки с  лексическими единицами, сигнальные карточки для проведения true, false, карточки для   проведения рефлексии.

 

                                                 Ход урока.

I. Этап мотивации к коррекционной деятельности

Введение ватмосферу иноязычного общения. Создание доброжелательной атмосферы  на уроке.

-Good afternoon, dearfriends! I’m glad to see you.

Are you ready? OK! Let’ start. At the beginning of the lesson I’d like to ask some questions.

-You know British like to talk about the weather. They usually begin their conversation with talking about the weather. What can you say about today’s weather?

Yes, it’s wonderful day today.

— Be active and attentive, please. I wish you good luck.

II. Этап актуализации и пробного учебного действия

Please, look at the board attentively. You can see the words in 3 columns. Read them!

visit                   London

People                             spend                time

holidays

  • Match the words in the 2 and 3 columns, please.

Spend time, spend holidays, visit London…

Excellent.

  • Now, can you  add some more words to each column? Think a bit.

Tourists                          visit                  London

People                             spend                time   weekends  holidays

travel                around GB

Parents                           go                      (to) different cities  

                                                                   (to) Scotland

Children                 relax                           at the seaside

                                 stay

                                 see                                    

  • Make some more sentences, please.

Use the words  Like, want, enjoy.

Well done. Great. Excellent. Right.

Now try to guess,  what is the topic of our lesson. (Отдых. Путешествия..Города)

Travelling. Visiting different cities.

  • Tell me, please, do you like travelling?
  • Do you like to visit different countries/cities? Why?When?
  •  What can you do when you travel? Ok!
  • So, today we’ll visit different cities, see new places. We will think more and know more about  the cities of GB.

III. Этаплокализациииндивидуальныхзатруднений

Firstly, let’s  remember some sounds.

Name the words with the [k], [ei], [d],[b],[l],[ai]. Great!

Введениелексическихединиц

New words for today are — football team, universities, red buses, red post offices, black taxis

Nowlet’sstartourtrip.

At first I’d like to know

  • What cities of GB do you know? Name, please.

Manchester, Brighton, Oxford, Cambridge, Liverpool.

Let’s start our trip from Manchester. Look at the map.

  • Do you know what it is famous for?

Do puzzle and tell me, please. (Хоккей, футбол).

So, what is Manchester famous for? Itisfamousfor

IV. Этап построения проекта коррекциивыявленных затруднений

I think, Manchester is famous for football.

In my opinion, it is famous for its football players and football team. Right.

The next stop is Brighton. Come up to the map. Let’s find the city.

Tell me about it, please.

Brighton is a very beautiful city. Many people like to spend their holidays at the seaside.

  • What is Oxford, Cambridge famous for?

Oxford, Cambridge are old cities of GB. They are famous for their universities.

The last stop is London.

  • What is London famous for? … red buses, red post offices, black taxis…

V. Этап включения в систему знаний и повторения

1. Makesentences.

1. London / to / I visit / would like

2. capital /the /London/ of England /is

3. old /city /very / It is

4. in London / a lot of places of interest/ There are

5. red buses,/ post offices/ famous for /It is

6. You /in London /see / can/ Big Ben

2. Decide whether the sentences true or false.

T: London is the capital of Great Britain.

P: I agree with you. London is the capital of Great Britain.

T: Big Ben is in London.

P: I agree with you. Big Ben is in London.

T: The Queen lives in the Tower of London.

P: I disagree with you. The Queen lives in Buckingham Palace.

T: Westminster Abbey was built by King Edward.

P: I agree with you. Westminster Abbey was built by King Edward.

T: The Queen has two birthdays.

P: I agree with you. The Queen has two birthdays.

T: Nelson’s column is in Trafalgar Square.

P: I agree with you. Nelson’s column is in Trafalgar Square.

VII. Этап самостоятельной работы с самопроверкой

Теперь мы знаем как рассказать о городах Великобритании: какие они, чем знамениты, какие места там можно посетить. Обсудитеэтовпарах.

What cities would you like to visit?

Would you like to visit London? Why? What is it famous for?

What can you do there?

  • I’d like to visit…      It is famous for…

Use the words: football team, universities, red buses, red post offices, black taxis…

 

VIII. Этап рефлексии учебной деятельности на уроке

Circle the answer (обведикружок):

  1. The lesson was interesting / boring. (урокбылинтересным\ скучным)
  2. I worked hard / not too hard. (я работал усердно\ не очень усердно)
  3. I took an active / a passive part in the lesson. (я принимал активное участие\ не активное участи в уроке)
  4. 4.                I understood everything / some material / nothing. (я понял все\ некоторый материал\ ничего)
  5. I was in a good / bad mood during the lesson. (я был в хорошем настроении\ плохом настроении на уроке).

At home you’ll write about the city you would like to visit.

IX. Оценка активности работы учащихся на уроке.

Our lesson is coming to the end. Did you like the lesson? Take smiles, please. Well done. Praise yourselves, your friends or neighbours: “Good for me; Good for you\him\her them.

I’m quite satisfied with your  work. You’ve done a great job! I’m pleased with your answers, your marks are… Thank you for the lesson! Good bye!