Our school’s 170th anniversary

№41

(Сценарий внеклассного мероприятия для 5 класса на английском языке, посвященного юбилею школы)

Ольга РОМАЗАНОВА,

к.ф.н., доцент Казанского государственного аграрного университета

Людмила НИГМАТУЛЛИНА,

учитель начальных классов и английского языка высшей квалификационной категории средней школы с. Ошторма Юмья Кукморского района

Цель урока: организовать праздничное мероприятие к юбилею школы, формировать коммуникативную компетенцию.

Задачи урока:

развивающие:  расширять кругозор учащихся, развивать способности к распределению внимания, к догадке; интерес к языку; совершенствовать произносительные навыки;

воспитательные: воспитывать чувство гордости за свою школу, толерантность в отношениях с одноклассниками, уважение к учителям.

Оформление: воздушные шары, плакаты с поздравлениями и растяжка «Happy anniversary!».

Форма урока: урок – КВН.

Оборудование: проектор, экран, компьютер, презентация, раздаточный материал.

Подготовительная работа: класс делится на две команды. Каждой команде дается задание придумать название, девиз, эмблему, а также выполнить «домашнее задание» – подготовить сценку из жизни школы на английском языке.

Ход урока

I. Организационный момент.

Teacher: Dear pupils! Today we are having an unusual lesson. Our lesson is devoted to our school’s anniversary. We are going to refresh some facts about our school. First greet each other, our guests and me. I’m glad to see you. Take your seats.

II. Проверка выполнения домашнего задания.

Teacher: Well, pupils, let’s go over your homework. It is time to introduce our teams. Teams, please, tell us your team names, chants and show the performances you’ve prepared. One team shows the performance, the other team translates and vice versa.

Команды представляются, говорят свой девиз, а также показывают заранее приготовленные сценки. Команда соперников должна рассказать содержание сценки. В том случае, если перевод неверен, выступающая команда дает правильный перевод.

Good job, pupils! It’s very interesting, thank you. Take your seats.

III. Речевая разминка.

Teacher: I’d like to know if you are ready to speak about your school. This is the first quiz. Answer my questions, please.

Учитель задает вопросы о школе, отвечает команда, участники которой первые включат фонарик.

1. Is our school old or new? (old)

2. How old is our school? (170.) What street is our school situated on? (Shkolnaya Street.)

3. What subjects do you learn at school? (English, Russian, Tatar, Udmurt, History and so on.)

4. How many pupils are at our school? (105 pupils.)

5. How many teachers work here? (26 teachers.)

6. What is our Head Master’s name? (Semyonov Vitaliy Gennadyevich.)

7. How many English teachers are at our school? (Three.)

8. What subject studies the past events? (History.)

Судьи подводят итоги конкурса, засчитывая за каждый правильный ответ 1 балл.

IV. Основной этап урока.

Teacher: The next task is for those who like puzzles. Each team will get a card. You have to match English words with their Russian equivalents and find them in the crossword. You’ll have 5 minutes.

Соединить английские слова с их русскими эквивалентами. Найти эти слова в кроссворде. Команды получают столько баллов, сколько слов им удалось найти.

1. book

2. teacher

3. school

4. subjects

5. break

6. pupil

7. lesson

8. holidays

9. test

10.desk

а) школа

b) тест (проверка)

с) урок

d) парта

e) ученик

f) книга

g) каникулы

h) перерыв

i) учитель

j) предметы

Teacher: OK, let’s do the next task. You’ll get some photos of different classrooms. You have to guess what classrooms they are and name the activities you do in these classrooms.

Учащимся демонстрируются фото кабинетов школы с помощью презентации. Команды по очереди отгадывают названия кабинетов и рассказывают, что делают на этих уроках.

Например: It is the English classroom. Here we learn English, speak, write new words, answer the teacher’s questions and listen to the songs.

Teacher: You have done a great job! Let’s go on. Now, you’ll get big sheets of paper. You should make the posters about our school. During your work look at the screen and try to follow some rules:

1. Tell us about your school life.

2. Write some congratulations to our school’s anniversary. It would be very nice if you draw some pictures.

3. Use Present Simple in your sentences.

4. Try to be creative.

5. Don’t forget about your time!

Start your work, please. You have only 10 min. Well, time is out. Now present your posters to your classmates.

V. Подведение итогов урока.

Teacher: Well, my friends, our competition comes to its end. Let’s speak about the results.

Подводятся итоги конкурса, называются победители, команды награждаются призами. Звучит музыка.

VI. Рефлексия.

Teacher: Let’s take circles. If you like our works today, please, draw a happy smile. If you don’t like it, draw a sad one.

VII. Объяснение домашнего задания.

Тeacher: I like your being active at the lesson. Thank you! Your homework is to prepare a topic “School in my life”. Now the lesson is over, see you next time. Good bye!